Jak pracovat s pamětníkem?
Lekce si klade za cíl skrze zážitek vlastního vzpomínání reflektovat povahu paměti jako specifického zdroje poznání minulosti.
Anotace:
Lekce si klade za cíl skrze zážitek vlastního vzpomínání reflektovat povahu paměti jako specifického zdroje poznání minulosti. Lekce je rozdělena na dvě 45minutové hodiny, přičemž v první z nich hrají roli zejména učitelovy vzpomínky a vyprávění, v té druhé pak už samotných dětí. Pro účely lekce bude zapotřebí využít i osobních předmětů všech zúčastněných. Smyslem je vytvořit poznávací situace odhalující význam osobních vzpomínek.
Fakta nezbytná ke zvládnutí lekce
Další rozšiřující kontexty
Rozšiřující pramen: Německé vzpomínání na válku
Vybraný úryvek je ze závěrečné kapitoly, v níž výzkumníci shrnují své závěry. V této části se zaměřují na popis jazyka, kteří pamětníci používají, především používání trpných vazeb, které je zbavují odpovědnosti. Také si všímají, že výpovědi pamětníků z 90. let se neliší od toho, jak Němci konstruovali svůj vztah k nacismu ihned po válce.